Badania nie pozostawiają złudzeń – nawet co trzeci spośród nas odczuwa duży dyskomfort związany z lataniem samolotem.

Lęk przybiera różne formy: od uczucia niepokoju po panikę. Skąd się bierze lęk przed lataniem? Poznaj opinię ekspertów centrum Dobry Psycholog.

Jest wiele powodów, dla których ludzie boją się latać. Jednym z kluczowych jest lęk przed utratą kontroli. W sytuacji podróżowania samolotem pasażer nie ma wpływu na decyzje pilota czy samego przebiegu lotu.

Nie bez znaczenia jest także poczucie zamknięcia i ograniczenia przestrzeni. Dla wielu osób odczuwających lęk przed lataniem, uczucie zamknięcia w ograniczonej przestrzeni samolotu może być bardzo przytłaczające.

Niezależnie od tego, że samoloty są od lat traktowane jako najbardziej bezpieczne środki transportu, wciąż wiele osób boi się wypadku i utraty życia na pokładzie samolotu właśnie.  Ten aspekt zdaje się być jednym z najpowszechniejszych i najgłośniej wybrzmiewających w kontekście lęku przed lataniem.

Czy można coś z tym zrobić? Czy latanie można oswoić?

Można! Wśród wielu metod radzenia sobie ze strachem przed podróżowaniem samolotem, terapeuci za najbardziej skuteczne uznają:Wsparcie psychologiczne definiowane jako rozmowy z psychologiem lub terapeutą, które mogą pomóc w zidentyfikowaniu źródeł lęku i opracowaniu strategii radzenia sobie z nim.

Techniki behawioralne

Techniki behawioralne, takie jak ekspozycja, które pomagają stopniowo przystosowywać się do sytuacji latającej.

Kursy antystresowe

Kursy antystresowe oferowane przez niektóre linie lotnicze mogą pomóc w opanowaniu technik relaksacyjnych i radzenia sobie z lękiem.

Wsparcie psychologiczne

Wsparcie psychologiczne definiowane jako rozmowy z psychologiem lub terapeutą, które mogą pomóc w zidentyfikowaniu źródeł lęku i opracowaniu strategii radzenia sobie z nim.

Lęk przed lataniem jest zjawiskiem powszechnym, ale z odpowiednim wsparciem i stosowaniem skutecznych strategii, wiele osób może pokonać ten lęk i cieszyć się bezpiecznymi podróżami samolotem. Kluczem do sukcesu jest rozpoznanie lęku, szukanie pomocy, a następnie stopniowe przystosowywanie się do sytuacji lotniczych.